Scratch elma toplama oyunu belki daha önceki birçoğunuz görmüş ya da oynamış olabilir. Bu oyun yukarıdan aşağı doğru süzülen elmaların bir kase ile toplanmasını amaçlayan oyundur. Oyunda elmaların yere düşmemesi gerekmektedir. Elma her yere düştüğü zaman oyun hakkınızdan bir puan eksilir her elmayı yakaladığınız zaman ise puanınız artar. Oyun, hakkınız bitene kadar devam eder.

NASIL YAPILIR?

Bizim oyunu yapabilmemiz için önce sahnemize yukarıdan aşağıya doğru inecek olan elmamızı eklememiz ve bunun kodlamasını yapmamız gerekiyor. Sahneye kukla eklemek için sağ köşede bulunan (Scratch 3.0 için geçerli diğer sürümlerde farklı yerlerde olabilir) “Bir Kukla Seç” butonuna tıklıyoruz. Açılan pencerede elmamızı seçtikten sonra tamam butonuna tıklayıp sahnemize ekliyoruz.

scratch elma toplama oyunu

Elmamız yukarıdan aşağıya doğru ineceği için koordinat düzlemine göre (x,y) en üst köşeye alıyoruz. Burada önemli olan y koordinatı. Y koordinatı sahnemizin en üst kısmında olacak şekilde ayarlanması gerekmektedir. Bunun için 180 yazabilirsiniz. X koordinatı yatayda yer belirttiği için şu an için bir önemi bulunmuyor.

Elmamızı sahnemize ekledik. Bizim oyunumuza yeni başladığımız her zaman elmamızın sahnemizin en üst kısmında olması gerekiyor. Bunu “Yeşil Bayrağa” tıklandığında yapabiliriz. Olaylar bölümünden bu komutu ekliyoruz. Daha sonra elmamızın hangi koordinatlarda oyuna başlamasını istiyorsak o koordinatı yazıp, ekranda görünmesini sağlıyoruz. Elmamızın her zaman aynı yerden başlamasını engellemek için “Operatörler” sekmesinden rastgele bir sayı seçtirerek (x ekseninde olmalı yatayda yer değiştirmesi lazım. 210-210 sahnemiz için en uygun değerler) “Görünüm” sekmesinden de ekranda görünme komutunu ekliyoruz. Böylece oyuna her başladığımızda elmamız yukarıda görünecek.

scratch elma toplama oyunu

Sıra elmamızı yukarıdan aşağıya hareket ettirmeye geldi. Öncelikle oyunumuza nasıl başlayacağımıza karar vermemiz gerekiyor. Bu örnekte “Boşluk Tuşuna Basıldığında” oyunumuzu başlatacağız. Farklı bir tuşta kullanabilirsiniz. ”Olaylar” sekmesinden bu komutu ekliyoruz. Elmamızın sürekli olarak aşağı inmesi, zemin seviyesine geldiğinde gizlenerek tekrar yukarından başlaması gerekiyor. Yani elmamızı zemine kadar sürekli aşağı düşmesini sağlamamız gerekiyor. Bu örneğimizde dikey (y) ekseninden y değerini düşürerek bu işlemi gerçekleştireceğiz. Farklı komutlar ile de bu işlem yapılabilir. 

Elmamızın yere düştüğü haberi geldi. Bu habere göre elmamız için yediden başlama komutunu yazmamız gerekiyor. Aslında bu komutu uygulamamızın en başında yazdık. Ufak bir yerini değiştirerek tekrar yazıyoruz. Bu kod için “Olaylar” sekmesini kullancağız.

scratch elma toplama oyunu

Şimdilik elmamız ile ilgili kodlarımızı yazdık sıra kasemize geldi. Önce “Kukla Seç” menüsünden kasemizi seçiyor ve sahnemizin alt kısmında olacak şekilde yerleştiriyoruz.

scratch elma toplama oyunu

Kasemiz sadece sağa ve sola hareket ederek yukarıdan düşen elmaları toplaması gerekiyor. Bunun için gerekli olan kodumuzu yazıyoruz. Bu örnekte rahat anlaşılabilmesi için yön tuşlarını kullanmayı tercih ettik.

scratch elma toplama oyunu

Şimdi sıra puan hesaplama ve can hakkımızın kodlarını yazmaya geldi. Puan ve canlarımız bizim başarımıza göre değişiklik göstereceği için değişken olarak tanımlamamız gerekiyor. Bu tanımlamalar için “Değişkenler” menüsünden “Bir Değişken Oluştur” sekmesini takip ediyoruz. Puan ve Can adında iki değişken oluşturuyoruz.

scratch elma toplama oyunu

Değişkenlerimizi ekledik. Biz oyuna başladığımızda “Can” hakkımızın 3 “Puan” ımızın ise 0 olarak başlamasını istiyoruz. Oyuna başlarken bu tanımlamaları gerçekleştirecek komutları yazmamız gerekiyor.  Kasemizin kod kısmı içerisinde gerekli kodu yazıyoruz.

scratch elma toplama oyunu

Sıra “Puan” almaya geldi. Elmamız kasemize değdiği zaman bizim puan almamız gerekiyor. Puanı aldıktan sonra elmamızın gizlenerek yeniden yukarıdan düşmesini sağlayacak kodu yazmamız gerekiyor. Burada dikkat etmemiz gereken en önemli olay elmamızın kasemize değip değmediğini sürekli olarak kontrol ettirmek olacak. Eğer elmamız kasemize değiyor ise önce gizlenmeli ardından puanımızı artırarak yeniden başlama haberini göndermeli. Yeniden başlama haberi geldiğinde elmamızın yukarından düşme kodunu zaten önceki adımlarda yazmıştık. Bu işlemde elmamız üzerinden kontrol sağlayacağımız için kodumuzu elmamızın kod alanı içerisinde yazıyoruz.

scratch elma toplama oyunu

Puanı aldık. Peki elmayı yakalayamazsak ne olacak? Canımızın azalması gerekecek. Eğer can hakkımız “0” olursa oyunu bitirmiş olacağız. Bu kod için yine puan toplamaya benze kod yazmamız gerekecek. Eğer elmamız y (dikey) eksende yere değdiyse canımız azalacak. Bu işlemi sürekli olarak kontrol ettirmemiz gerekecek.

scratch elma toplama oyunu

Scratch’ta elma yakalama oyunu en basit hali ile bu şekilde yapılabilir. Burada kullanılan görseller 3.0 üzerinde alınmış olup, diğer sürümlerde farklılık gösterebilir. Oyunu geliştirmek ve daha eğlenceli hale getirmek sizin yaratıcılığınıza kalmış. Elmayı kopyalayarak daha fazla elma oluşturabilir, puana göre elmanın düşüş hızını hızlandırabilir ya da elmanın düşmesi ve yakalanması durumunda ses komutları ekleyebilirsiniz. Böylelikle daha eğlenceli ve daha zor bir oyun yapabilirsiniz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*
*